Az autók szépen takarosan felzárkóznak az okostelefonokhoz számítási teljesítmény és a csatlakoztathatóság tekintetében – ráadásul a Samsung most bejelentett új modemjének köszönhetően a a jövő autói képesek lesznek fellépni az 5G hálózatokra, így akár 5,1 Gbps letöltési sebességet is elérhetnek. Az Exynos Auto V7 chipset is most került bemutatásra, a lapka feladata a járművekben lévő fedélzeti infotainment rendszerek vezérlése.
Az Exynos Auto T5123 az első olyan 5G modem, amelyet kifejezetten autóipari felhasználásra terveztek, és már a tömeggyártása is megkezdődött. Miért nem lehet egy már meglévő, mobilba szánt lapkát használni? A kérdés jogos, azonban az autóalkatrészekre olyan szigorú követelmények vonatkoznak mind a tartósság, mind az élettartam tekintetében, hogy az autógyártók nem használhatnak holmi okostelefonokba tervezett komponenseket.
A most bejelentett alkatrész több, mint egy modem. 2 db Cortex-A55 processzormaggal látták el, és képes műholdas helymeghatározási adatokat biztosítani a kocsi navigációjának. A kettős feladat ellátása csökkenti a járműbe építendő chipek számát, ez pedig sokban leegyszerűsíti a tervezést. Vélhetően egy ilyen húzás a chiphiányra is jótékony hatással van…
Míg a T5123 modem az adatkapcsolatokat és a helymeghatározást biztosítja, addig a 8 nanométeres Exynos Auto V7 lapkakészlet lehet az infotainment rendszerek vezérlője a közép- és felső kategóriás járművekben. A chipset képes kezelni 32 GB LPDDR4x RAM-ot, 68,3 GB/másodperc sávszélességgel, a számításokat pedig egy 8 magos, Cortex-A76 magokkal szerelt – igen, jól látod, nincsenek energiatakarékos magok – CPU, valamint egy 11 maggal büszkélkedő Mali-G76 grafikus vezérlő végzi.
A GPU két klaszterre van osztva – 8 mag a műszerfalon lévő központi információs kijelző grafikáját rendereli, míg a fennmaradó három mag a műszeregységben lévő képernyőt és az opcionális kiterjesztett valóság kijelzőt szolgálja ki. Ez a kialakítás biztosítja – mármint a magok két klaszterre való osztása – hogy ami az egyikben történik, ne befolyásolja a másikat, a végeredmény pedig egy sokkal stabilabb, megbízhatóbb működés.
A lapkakészlet valójában akár négy kijelzőt is képes kezelni, így a hátsó üléseken utazók számára is képest szórakozást, vagy információt biztosítani. Beépítésre került három hangprocesszor is, így a lapka képes több audio stream egyidejű kiadására is. Kapunk továbbá egy NPU modult a mesterséges intelligencia alkalmazásokhoz, ez egyebek mellett beszéd, arc és gesztusfelismerésre is képes. A modul hangutasításoktól kezdve a sofőrfelügyeleti rendszer kiépítéséig bármire használható. Tiszta Knight Rider… 🙂
Az Exynos Auto V7 képes akár 12 kamerát is kezelni, így olyan funkciókat biztosíthat, mint a térlátás és a parkolássegítés. Az Exynos Auto V7-et szintén serényen gyártják, feladata tehát a következő generációs járművek fedélzeti infotainment rendszereinek működtetése lesz. Ilyen például a Volkswagen legújabb, 3.1-es verziójú In-Car Application Server (ICAS) egysége, amelyet nem mellesleg az LG Electronics autóipari komponensekért felelős részlege tervezett.
A fenti kettővel nincs vége a bejelentések sorának, egy harmadik chipet is lelepleztek a Samsung munkatársai, ez pedig egy energiagazdálkodásra fejlesztett IC vezérlő, amelyet kifejezetten az Exynos Auto V7 és V9 modellek mellé fejlesztettek. A chip egy rakás beépített védelemmel rendelkezik a különböző káros körülmények – túl- és alulfeszültség, rövidzárlat, túláram és más hasonlók ellen.
Forrás: Samsung