Egyre inkább jellemző trend a tech kütyük piacán, hogy egyes termékek alig bírnak ki pár évet, sokszor a garancia lejárta után kicsivel tönkre is mennek. Sok gyártó sajnos rá is játszik erre…
Az EU-nak ebből lett elege és túlnyomó többséggel szavazták meg, hogy valamilyen módon lépjenek fel a szándékosan alacsony élettartamú készülékek és a gyártók alkatrészekkel való visszaélése ellen.
Az okostelefonok piacán sem túl régi gyakorlat a lezárt ház, amit esélyünk sincs otthon szétnyitni. Míg régen elég volt venni egy új akkumulátort és kicserélni a régit, ma már kénytelenek vagyunk a készüléket szervizbe vinni és megfizetni a sokszor indokolatlanul magas alkatrészárakat és szervizköltséget. Ez a trend nem csak a telefon piacon van jelen, hanem sok más elektronikai cikket is direkt úgy alakítanak ki, hogy csak a hivatalos szervizekben tudják őket javítani.
Egy 2014-es Eurobarometer felmérés szerint a fogyasztók 77 százaléka javíttatná meg inkább a megvásárolt termékeket, ahelyett hogy újat vegyen. Ám ez sokszor a beragasztott elemek és alkatrészek miatt nem lehetséges.
Az EP célja első körben egy olyan önkéntes címke bevezetése lenne, amivel a gyártók jelezhetnék a fogyasztóknak, hogy a termék mennyire tartós, javítható vagy szétszerelhető.
Lépéseket terveznek annak érdekében is, hogy kiszűrjék az úgynevezett beépített elavulást. Termékkategóriánként határoznának meg minimális tartóssági mutatókat, emellett a hosszabb javítási időt a garancia meghosszabbításával kompenzálnák. A könnyen elromló alkatrészek, mint elemek vagy LED-ek beépíthetőségét is szabályoznák, és az alkatrész árakra is szeretnének hatással lenni. Ezektől az intézkedésektől tartósabb és javíthatóbb termékeket várnak, amivel csökkenthetik a felesleges hulladék keletkezését, és a fogyasztók számára barátságosabbá tehetik a piacot.
forrás: europarl.europa.eu